Portfolio met FA

Duur: 16u

Headshots van Marilyn Monroe

MV studenten gaan samenwerken met FA studenten. De FA studenten hebben een portfolio in WordPress nodig om zichzelf mee op de markt te zetten. Zij zijn in deze samenwerking de klanten van de MV studenten. Er is dus een duidelijke rolverdeling. De FA studenten zullen als klant een duidelijke vraag formuleren. De MV studenten denken hierin mee en geven advies op gebied van vormgeving en techniek. Het doel is natuurlijk om een mooi portfolio neer te zetten, maar je leert ook samenwerken in de relatie opdrachtgever/opdrachtnemer.

IntroLes 12345678Bronnen

Deze cursus wordt in 21-22 voor het eerst gedraaid en is een “pilot”, oftewel een proef of experiment. Als het goed gaat en leuk is, dan kunnen we hierop doorbouwen. Dit betekent voor nu twee dingen:

  • Er kunnen dingen misgaan in de planning, organisatie, uitwerking, etc. Dit is niet erg zolang we ervan leren.
  • En daaruit volgt gelijk dat het belangrijk is om aan het eind, na 8 weken, het hele proces en de samenwerking goed te evalueren.
Inhoud: overzicht van de oefeningen per les
  1. Les 1 (MV+FA)
    1. Kennismaking
    2. WP installatie
    3. Klantgesprek
  2. Les 2 (MV)
    1. Dummy Content
    2. Spelen met Thema’s
  3. Les 3 (MV+FA)
    1. Content v0.1 doornemen
    2. Communicatie hiërarchie
    3. Wireframes
  4. Les 4 (MV)
    1. Definitieve structuur
    2. Content v0.1 plaatsen
    3. Bespreekpunten
  5. Les 5 (MV+FA) vervallen
    1. Bespreking
  6. Les 6 (MV+FA)
    1. Bespreking
  7. Les 7 (MV)
    1. Opmaak afronden
    2. Content afronden
    3. Oplevering voorbereiden
  8. Les 8 (MV+FA)
    1. Opleveren
    2. Archiveren en opruimen
    3. Evaluatie
Planning

Deze cursus bestaat uit 8 lessen van 2 uur. We starten gezamenlijk, en min of meer elke twee weken komen we samen. De tussenliggende lessen werken MV en FA individueel aan de uitwerkingen. Een uitgebreide versie van onderstaande planning vind je hier.

WeekPeriode weekDatumLesDeadlines MVDeadlines FA
47122/111. MV+FAinstallatie WP
48
229/112. MV
4936/123. MV+FA Structuur v0.1Content v0.1
50413/124. MV
51520/125. MV+FA Structuur v0.2
(met content v0.1)
Content v1.0
52Kerst
1Kerst
26
3717/016. MV+FA Structuur v1.0
(met content v1.0)
Themakeuze
4824/017. MV Thema definitief
5931/018. MV+FA Evaluatie
Betrokken personen:
  • Jof Neuhaus: Docent MV WordPress en aanspreekpunt MV
  • Martijn Swart-Verschoor: Externe begeleider MV WordPress
  • Margien van Doesen: Docent FA SLB en aanspreekpunt FA
  • Madelief Blanken: Externe begeleider FA BPV
Overige informatie

Dit is een gezamenlijke les voor FA en MV.

Kennismaking

We hebben duo’s samengesteld van 1 MV-student en 1 FA student. Bij het kennismakingsgesprek kun je gebruik maken van onderstaande vragen om jezelf aan elkaar voor te stellen.

  • Waar woon je? Wat is je thuissituatie?
  • Wat zijn je hobby’s/sport/muzieksmaak?
  • Waarom ben je MV/FA gaan studeren?
  • Wat ga je doen als je klaar bent?
  • Als alles kon en niets te gek is, wat is dan je droom?

Wat ook heel leuk is: dilemma’s. Dus je stelt elkaar een “A of B” vraag. Bijvoorbeeld “Koffie of thee?” De ander antwoord en stelt zijn eigen vraag, en zo ga je een tijdje heen en weer.

Opdracht► Maak kennis met elkaar 🙂

WP installatie

Tijdens de installatie van WordPress moet de FA student zijn Ma wachtwoord invoeren. Dit is nodig om op de server in te loggen en WordPress te installeren. Zorg ervoor dat je deze stappen zorgvuldig uitvoert zodat de wachtwoorden geheim blijven.

Stap 1 - WordPress downloaden

Indien mogelijk, voer deze stap dan uit op de computer van de FA student.

  1. Ga naar https://wordpress.org/download/ en download de laatste versie.
  2. Pak de ZIP uit op je Desktop. De uitgepakte zip bevat een map met de naam “wordpress” waar alle bestanden in zitten. Deze map hernoem je naar “portfolio” met kleine letters (dus geen hoofdletters).

Stap 2 - Verzamel de benodigde gegevens

Indien mogelijk, voer deze stap dan uit op de computer van de FA student. Zo niet; werk dan in een Incognito of Privé venster op de computer die je gebruikt. De database naam en database-user plus wachtwoord kun je gewoon met elkaar delen.

  1. Zorg dat je iets hebt om gegevens mee te noteren die we later nodig hebben.
  2. Ga naar https://panel.ma-cloud.nl
  3. Log in met het Ma account van de FA student.
  4. Klik op “Go to Sites”
  5. Noteer het webadres onder Domain. Dit heeft de volgende vorm: ######.hosts1.ma-cloud.nl (waarbij # je studienummer is. Let op: hosts1 kan ook hosts2 zijn.)
  6. Klik op Database Users > Add New User.
  7. Kies een usernaam en klik Generate Password. Noteer deze gegevens en klik Save.
  8. Klik nu op Databases > Add New Database.
    1. Bij server kies je het adres met dezelfde hosts als je domein, dus hosts1 of hosts2.
    2. Bij site kies je jouw domein.
    3. Bij Database Name kies je een naam. Om het makkelijk te maken kan je deze dezelfde naam geven als je Database user in stap 2.7. Noteer deze naam.
    4. Bij Database User kies je de gebruiker die je hebt aangemaakt in stap 2.7.
    5. Laat de rest wat het is en klik Save.
Stap 3 - WordPress uploaden

Indien mogelijk, voer deze stap dan uit op de computer van de FA student. Zo niet; log dan handmatig via FileZilla in op de server en log uit als je klaar bent.

  1. Ga (als je nog geen FileZilla hebt) naar https://filezilla-project.org/ en download de Client. Installeer deze op je computer.
  2. Open FileZilla en open de Site Manager (CMD/CTRL-S).
  3. Klik op New Site en geef deze de naam Portfolio.
  4. Vul de volgende gegevens in:
    1. Protocol: SFTP – SSH File Transfer Protocol.
    2. Bij Host vul je je domeinnaam in (#.hosts1.ma-cloud.nl)
    3. Logon Type: Normal
    4. Bij Username en Password vul je je Ma inlog gegevens in.
    5. Klik op Connect.
  5. In het rechtervenster verschijnt na enige tijd de mappen. Dubbelklik de snelkoppeling website. Dit opent deze map op de server van Ma (controleer, bij Externe site staat /web).
  6. Open de Finder (of Verkenner op Windows) en zoek de map “portfolio” uit stap 1.2.
  7. Sleep deze map naar het rechtervenster in FileZilla. Dit start de upload.
  8. Controleer: als het goed is zie je nu in FileZilla meldingen van alle uploads die plaatsvinden. Dit duurt enkele minuten, afhankelijk van de wifi.
Stap 4 - WordPress installeren

Onderstaande gegevens kun je gewoon met elkaar delen.

  1. Als de upload klaar is open je een browser en bezoekt het adres:
    #.hosts1.ma-cloud.nl /portfolio.
  2. Je ziet nu een welkompagina voor een nieuwe WP installatie. Klik op Starten.
  3. Voer in het volgende scherm de verzamelde gegevens in:
    1. Databasenaam: (zie stap 2.8.3)
    2. Gebruikersnaam: (zie stap 2.7)
    3. Wachtwoord: (zie stap 2.7)
    4. Hostnaam: 127.0.0.1
    5. Table prefix: wp_
  4. Klik op Verzenden.
  5. Met een beetje geluk gaat alles goed en zie je nu de mededeling “Allright Sparky!” (bij Engelse taalkeuze). Klik op Start Installation.

Mocht de laatste stap leiden tot een foutmelding, dan gaat het 9 van de 10 keer om een typfout bij het invoeren van de gegevens. Controleer alles nog een keer goed en probeer het nog eens. Maak desnoods een nieuw wachtwoord aan voor de database en/of database-user.

Stap 5 - WordPress configureren

Als laatste stellen we nu WordPress zelf in. De gebruiker die hier wordt aangemaakt is de Administrator (of beheerder) van de WordPress site. Dit is uiteraard de FA student. Maar gedurende de samenwerking zal de MV student ook met dit account inloggen. Na de samenwerking kan de FA student het wachtwoord wijzigen.

Alle gegevens die je nu invoert kun je later wijzigen.

  1. Voer de site titel in (Portfolio)
  2. Kies een Gebruikersnaam voor WordPress. Deze naam is zichtbaar voor bezoekers.
  3. Kies een wachtwoord.
  4. Noteer de gebruikersnaam en wachtwoord en deel dit met de MV student.
  5. Voer het Ma emailadres in van de FA student. Dit is nodig indien het wachtwoord wordt vergeten.
  6. Klik op Install WordPress.
Stap 6 - Controle en gegevens bewaren

Als laatste ga je nu controleren of de MV student vanaf zijn/haar laptop de site kan vinden en met het Admin account kan inloggen op WordPress. Ga hiervoor naar #.hosts1.ma-cloud.nl/portfolio/wp-admin en log in. Pas als dit lukt is de installatie volledig geslaagd.

Let er op dat ieder de volgende gegevens goed noteert en bewaart. Wanneer je deze gegevens kwijt raakt bestaat het risico dat je werk kwijt zal raken.

FA Student bewaart:

  • WP Site URL
  • WP Admin URL
  • WP Admin naam
  • WP Admin wachtwoord
  • Database naam
  • Database User naam
  • Database User wachtwoord

MV student bewaart:

  • WP Site URL
  • WP Admin URL
  • WP Admin naam
  • WP Admin wachtwoord

Mocht je er met bovenstaande stappen niet uitkomen, bekijk dan de uitleg in deze video.

Opdracht: Zet de URL van het porfolio in het schema van de groepjes.

Klantgesprek

Het doel van een klantgesprek is de vraag van de klant zo helder mogelijk krijgen. Soms is het zo dat de klant het ook niet echt weet; dan ga je samen op zoek naar de vraag achter de vraag. Probeer samen te achterhalen welke communicatie-behoefte er nou echt ligt en op welke manier hier vorm aan kan worden gegeven.

Wanneer je hier aan begint pak je allebei pen en papier (of een computer) en je maakt notities. Dit is belangrijk omdat je hier een debriefing van maakt.

Voor de MV Student
  • Wat is het doel van het portfolio?
    • Vraag door: hoe ga je het gebruiken? Waar ga je het delen?
    • Probeer je een beeld te vormen van wat de klant wil dat er gebeurt als het portfolio er eenmaal is.
      • Is dit een haalbare verwachting?
      • Wat is hier (nog meer) voor nodig?
    • Probeer in te schatten of het doel haalbaar is in WordPress, denk met name aan techniek. Als de klant bijvoorbeeld eigenlijk een soort interactieve game wil; dan is WordPress niet geschikt. Adviseer hierin.
  • Wie zijn de beoogde bezoekers/gebruikers van de site?
    • Is er een bedrijf of sector waarop de FA student zich wil richten?
    • Welke doelgroep(en) zijn er (nog meer) aan te wijzen?
    • Welke kanalen zijn deze mensen op te vinden?
    • Hoe ga je deze doelgroep naar de site krijgen? Hoe overtuig je ze?
    • Welke kenmerken heeft de doelgroep? Hoe spreek je deze groep het best aan? Beleefd, brutaal etc.

Vul bovenstaande lijst vooral aan met je eigen vragen! Probeer tot een zo helder mogelijke definitie te komen van de vraag die de klant stelt. Schrijf deze definitie uit.

Voor de FA student

Dit gesprek zal in eerste instantie bestaan uit veel vragen van de MV student. Maar misschien heb jij ook wel veel vragen, zoals:

  • Wat is een WordPress site?
    • Welke functies bestaan er?
    • Kan ik er zelf iets in aanpassen?
    • Kunnen er ook audio/video’s in?
  • Hoe gaat dit in de toekomst verder?
    • Moet ik bij Ma hosten of niet?
    • Hoeveel kost hosting?
    • Kan ik mijn eigen URL krijgen?
  • Hoe kan ik dit koppelen aan mijn bestaande social media?

Vul bovenstaande lijst vooral aan met je eigen vragen! Probeer tot een zo volledig mogelijke lijst vragen te komen zodat je alles bespreekt wat in je opkomt. Schrijf de antwoorden op.

Voor beide studenten:

Bespreek samen de eerste ideeën en wensen. Misschien hebben jullie al een beeld voor ogen. Bedenk welke functies de site moet hebben. Welke pagina’s zou de site moeten hebben? Heb je al een idee voor layout en vormgeving?

Bekijk samen voorbeelden van bestaande portfolio sites van acteurs. Analyseer deze op de elementen die er in staan. Bespreek wat je aanspreekt en wat niet. Benoem elementen die passen bij de doelgroep van je portfolio.

Terugkoppeling

Een eerste klantgesprek wordt altijd gedebrieft, wat zoveel betekent als samengevat en teruggekoppeld. Een debriefing doe je om te controleren of je elkaar de juiste vragen hebt gesteld en of de gegeven antwoorden kloppen.

Opdracht: Verzamel je notities en maak hiervan een nette debriefing. Beide studenten schrijven individueel een samenvatting van het gesprek en de gemaakte afspraken en sturen dit naar elkaar per mail. Lever deze debriefing ook in via Teams Opdrachten.

Huiswerk FA

Over twee weken zien we elkaar weer bij les 3. Bereid het volgende voor:

  1. Content verzamelen v0.1
    1. In de volgende bijeenkomst (les 3) ga je samen de content voor de site doornemen. Dus… die moet worden verzameld. Ga op zoek naar alle foto’s, filmpjes, audio, showreels die je hebt en verzamel deze in een OneDrive map. Verzamel alles zo high-res mogelijk.
  2. Voorbeelden verzamelen
    1. Laat je inspireren door je collega’s met een portfolio website. Wat spreekt je aan en waarom: zoek naar meerdere voorbeelden van stijl of functionaliteit die jou aanspreekt. Verzamel deze in de favorieten van je browser en neem ze mee naar de volgende les.
  3. Moodboard
    1. Geef de sfeer van jouw portfolio website weer in een moodboard (analoog of digitaal). Verwerk hierin beelden en letters. Gebruik kleurstellingen die je aanspreekt (denk aan de doelgroep!) en denk aan een accentkleur. Probeer na te denken over de keuzes die je maakt; waarom kies je ergens voor? Neem dit moodboard mee naar de volgende gezamenlijke les.


Dit is een individuele les voor MV. De FA studenten volgen hun eigen rooster en werken intussen aan het huiswerk uit les 1.

Dit is een gezamenlijke les geworden. Meer informatie over de lopende wijzigingen kun je terugvinden in de presentatie bij de lessen.

De onderstaande opdracht is werk dat de MV-er uitvoert, maar het is voor de FA student natuurlijk leerzaam om mee te kijken (of te doen!), zeker als je in de toekomst zelf ook iets wilt kunnen aanpassen.

Dummy Content

Hiermee wordt bedoeld: nep-tekst (Lorem Ipsum) en random afbeeldingen, video etc. Dit hebben we nodig om te zien hoe verschillende thema’s met deze content omgaan. Hiervoor hebben we een aantal zaken nodig:

  1. Maak minimaal drie pagina’s aan (deze kunnen later weer veranderd/verwijderd worden) en geef deze voor nu even de volgende namen:
    • Home
    • About me
    • Contact
  2. Maak minimaal vijf berichten aan (deze kunnen later veranderd/verwijderd worden en stel voor ieder bericht het volgende in:
    • Titel
    • Featured image (uitgelichte afbeelding) ◄ belangrijk!
    • Categorie (maak enkele categorieën aan)
    • Tags (bedenk enkele tags)
    • Samenvatting (dummy tekst)
    • Plaats content in de berichten
      1. Dummy tekst
      2. Random afbeelding/video
      3. Koptitel
      4. Evt enkele WP Block naar keuze
  3. Maak een menu aan en noem deze ‘Main menu’ of ‘Hoofdmenu’. Plaats in dit menu de volgende items:
    • Links naar de drie pagina’s
    • Een custom link naar “#” met de titel ‘Portfolio’ (klapt open)
      • Hierin een of meerdere links naar berichten
      • En een link naar een categorie

Opdracht► Zet bovenstaande structuur op en vul deze met dummy-content.

Hiermee hebben we een eerste, niet-gedesignde hoeveelheid Content die we gelijk kunnen gaan testen. Het geeft een indruk van de mogelijkheden en het uiterlijk van WordPress in het algemeen, maar ook van de verschillende thema’s.

Spelen met Thema’s

Je maakt nog geen definitieve keuze voor een thema. Maar om te zien hoe verschillende thema’s omgaan met de dummy content en hoe thema’s onderling verschillen is het zinvol om hier een kijkje in te nemen. Maar blijf hier niet te lang in hangen 🙂

Bekijk eerst de onderstaande video’s:

https://vimeo.com/98327101
https://vimeo.com/98999857?width=900&height=506

Opdracht► Ga in het menu van WordPress naar Weergave > Thema’s > Nieuw Thema en zoek hier naar templates die je aanspreken.

Bestudeer de (on)mogelijkheden van een template. Soms moet je voor extra functies betalen, soms moet je er plugins voor installeren, soms is het een heel complex thema, soms uiterst simpel. Kortom; een hele zoektocht.

Er zijn veel sites die thema’s aanbieden. Op deze pagina vind je onder WordPress een heleboel links naar Thema-websites.

Huiswerk FA

Over één week zien we elkaar weer bij les 3. Bereid het volgende voor:

  1. Content verzamelen v0.1
    1. In de volgende bijeenkomst (les 3) ga je samen de content voor de site doornemen. Dus… die moet worden verzameld. Ga op zoek naar alle foto’s, filmpjes, audio, showreels die je hebt en verzamel deze in een OneDrive map. Verzamel alles zo high-res mogelijk.
  2. Voorbeelden verzamelen
    1. Laat je inspireren door je collega’s met een portfolio website. Wat spreekt je aan en waarom: zoek naar meerdere voorbeelden van stijl of functionaliteit die jou aanspreekt. Verzamel deze in de favorieten van je browser en neem ze mee naar de volgende les.
  3. Moodboard
    1. Geef de sfeer van jouw portfolio website weer in een moodboard (analoog of digitaal). Verwerk hierin beelden en letters. Gebruik kleurstellingen die je aanspreekt (denk aan de doelgroep!) en denk aan een accentkleur. Probeer na te denken over de keuzes die je maakt; waarom kies je ergens voor? Neem dit moodboard mee naar de volgende gezamenlijke les.

Dit is een gezamenlijke les voor FA en MV.

Content Doornemen

Jullie delen het materiaal van de FA student met elkaar via OneDrive (onderdeel van Teams).

Welk materiaal heeft de FA student verzameld? Denk aan video’s, foto’s en teksten. Pak ook het moodboard erbij dat de FA student heeft gemaakt. Bespreek dit moodboard en het materiaal, en denk hierbij aan de punten die zijn langsgekomen in het Klantgesprek (doelgroep, kanalen, ’tone-of-voice’).

Opdracht►: Maak allebei aantekeningen bij dit gesprek. Bundel dit met de resultaten van de opdracht Communicatie Hiërarchie en Wireframes hieronder. Lever dit als één pdf in.

Waar moet je aan denken bij dit gesprek?
  • MV Student
    • Beoordeel het materiaal op technische kwaliteit (resolutie, kleur, contrast, scherpte, etc)
    • Staan video’s op een host als Youtube of Vimeo? Zijn ze in de site te embedden?
    • Beoordeel eventuele tekst op schrijfwijze, spelfouten etc. Is alles aanwezig (contactgegevens, about me, evt CV)? Indien er weinig tekst is; zijn er projecten of opdrachten waarbij de FA student een verhaal kan vertellen; bv. wat de uitdaging was en hoe dit lukte (of niet). Denk ook aan persoonlijke redenen om de opleiding te doen. Of de creatieve hobby’s die mensen hebben, zoals bijvoorbeeld muziek of dans.
  • FA Student
    • Noteer de materialen die volgens de MV student niet voldoen aan technische minimum-eisen, en vervang deze met beter materiaal.
    • Breng de sfeer van je moodboard zoveel mogelijk onder woorden. Maak vergelijkingen het met muziek, film en andere media om jezelf te verduidelijken. Praat in termen van gevoelens (spannend, cool, breekbaar, zacht) en gebruik voorbeelden van bestaande portfolio’s. De bedoeling van de MV-er is dat deze snapt wat jij vindt passen bij jezelf en bij de doelgroep van je portfolio.
  • Samen
    • Bepaal samen wat is in het kader van het doel van de site de belangrijkste foto/video, etc. zou zijn.
    • Bepaal samen hoe de eerste pagina er uit zou moeten zien. Welke afbeeldingen, video’s of teksten zijn hier te zien? Zie ik een reeks laatste projecten, of juist je beste werk ever. Is er een pakkende slogan in beeld? Of referenties van opdrachtgevers (of docenten!), of alleen maar een subtiel gedicht? Hou bij dit alles het doel van het portfolio goed voor ogen.
    • Bepaal samen welke content er nog mist (technisch incorrect of nog in de maak). Kijk ook scherp naar eventueel al aangeleverde tekst: is deze echt volledig?
Communicatie hiërarchie

Je gaat nu nadenken over de volgorde van belangrijkheid (hiërarchie) in wat je communiceert op de eerste pagina. Bepaal samen de belangrijkste drie boodschappen (unique selling points) van het portfolio.

Homepage / Onepage
Kies content voor de homepage (landingspagina) op basis van de USP’s. Denk vanuit hoe een bezoeker binnenkomt: ik zoek een… en om dat te beoordelen wil ik weten …. en ik raak overtuigd door… en knap af op… en wil gemakkelijk in contact komen dmv…. etc.

Het kan zijn dat je een zogenaamde onepage website voor ogen hebt. In dat geval is het belangrijk om goed na te denken over de verticale structuur en de volgorde die je daarin kiest. Denk dan ook na over verticaal navigeren en een menu hiervoor.

Pagina’s / Posts
Het kan zijn dat je individuele opdrachten of projecten wilt tonen die niet meteen onderdeel zijn van je landingspagina. Stel je hebt een photoshoot gedaan, of misschien wel meerdere en je wilt hiervan wel twintig foto’s laten zien. Dan is het beter om van een fotoshoot een detailpagina (of bericht) te maken; zodat er niet teveel ‘rommel’ op de homepage ontstaat.

Sitemap

Opdracht► Schets een sitemap (pagina overzicht) en omschrijf kort welk type content waar zit. Voor een onepage website omschrijf je de volgorde van content. Maak een foto en bundel deze met onderstaande opdracht.

Tip: gebruik draw.io voor het maken van een sitemap; zie dit voorbeeld.

Opdracht►: Maak allebei aantekeningen bij dit gesprek. Bundel dit met de resultaten van de opdracht Content doornemen hierboven en Wireframes hieronder. Lever dit als één pdf in.

Wireframes

Een wireframe is niks anders dan de meest simpele snelle schets die je kan maken van de verschillende plekken van content op een pagina-layout. Bekijk deze voorbeelden op Google Images.

Pak een A4 en ga wireframes schetsen voor de landingspagina. Maak enkele varianten naar aanleiding van de eerdere gesprekken over de volgorde van de content.

Opdracht: Maak foto’s van je wireframes. Bundel dit met de resultaten van de opdracht Content doornemen en Communicatie Hiërarchie hierboven. Lever dit als één pdf in.

Huiswerk FA student

Tekst schrijven
Bekijk eerst de opzet van je site. Welke teksten zijn er nodig? Schrijf alle tekst voor de landingspagina. Zijn er projecten of opdrachten waarbij de FA student een verhaal kan vertellen? Bijvoorbeeld: wat was er uitdagend aan en hoe dit lukte (of niet). Je kunt één project toelichten als een verhaal van begin tot einde. Denk ook aan persoonlijke redenen om de opleiding te doen. Of de creatieve hobby’s die mensen hebben, zoals bijvoorbeeld muziek of dans. Denk aan referenties van bestaande opdrachtgevers of docenten. Bekijk bestaande portfolio sites: welke teksten vind je hier? En niet onbelangrijk: deel je teksten zodra je ze hebt met de MV-student. Bespreek deze opdracht (en je site/tekst) met de FA docenten.

Dit is een les voor MV studenten.

Als alles zonder problemen is verlopen dan is dit je situatie:

  • Je hebt toegang tot de backend van WordPress van de klant
  • Je hebt met de klant gesproken en gekeken naar enkele thema’s
  • De klant heeft bronmateriaal via de cloud gedeeld
  • Je hebt met de klant een volgorde van belangrijke USP’s bepaald
  • Je hebt met de klant een structuur (menu/pagina/posts) opzet gemaakt
  • Je hebt met de klant een wireframe geschetst voor de homepage
Bij mij is het anders gegaan

Mocht het tot nu toe iets anders zijn verlopen en je niet alles hierboven hebt, dan is dat niet erg. Je gaat vandaag verder met de informatie die je hebt. Maak zelf keuzes, ook al weet je nog niet zeker wat de klant zou willen.

Mijn klant werkt niet mee

Het kan gebeuren dat een klant slecht aanlevert, en niet goed meewerkt in het proces. Hoe ga je hiermee om? Wat als de klant aan het einde ontevreden is? Het is belangrijk om gedurende het proces een klant te laten weten dat deze zelf ook verantwoordelijk is voor het eindproduct.

Het doel van deze middag is tweeledig:

  • Zet de definitieve pagina/post/menu structuur van de site op.
  • Richt de pagina(‘s) in volgens het wireframe ontwerp.
Definitieve structuur

Pak de sitemap erbij die jullie samen hebben gemaakt. Op basis hiervan maak je een menu, pagina’s en/of posts aan. Hiervoor is het nog niet belangrijk welk thema je uiteindelijk wilt gebruiken.

Voorbeelden van een sitemap met verschillende content onderdelen. Let op: dit kan ook op honderd andere manieren!

Opdracht: Verzamel alle punten waar je tegenaan loopt en waar je niet direct uitkomt (en waar je de klant bij nodig hebt). Schrijf dit op en verwerk dit in de laatste oefening.

Content v0.1 plaatsen

De volgende stap is de content van de klant op de juiste plekken zetten. Pak de aantekeningen over de USP’s en de communicatie-hiërarchie erbij. Pak ook de wireframe(s) erbij. Ga nu de individuele pagina’s en posts maken zoals in de hiërarchie en wireframes is bedacht. Hierbij ga je kijken naar de

Hierbij komt het thema om de hoek kijken. Je zult misschien tegen onmogelijkheden van het thema aanlopen. Wellicht moet je voor bepaalde onderdelen op zoek naar een oplossing in de vorm van een plugin. Probeer deze zaken gaande de rit op te lossen, maar blijf er niet te lang in hangen.

Opdracht: Verzamel alle punten waar je tegenaan loopt en waar je niet direct uitkomt (en waar je de klant bij nodig hebt). Schrijf dit op en verwerk dit in de laatste oefening.

Ik weet niet hoe ik een onderdeel moet maken

Wanneer je een onderdeel hebt bedacht (bijvoorbeeld een image carrousel, of een tegel-mosaïc) maar het lukt je niet om deze voor elkaar te krijgen, roep dan de hulp in van klasgenoten en/of de docenten. Schrijf je vragen op een papiertje en verzamel ze indien nodig. Indien je er ook met collega’s en docenten niet uitkomt neem je deze punten mee naar de volgende opdracht.

Ik weet nog niet wat mijn klant wil

Werk gewoon verder vanuit je eigen inzicht. De deadline is heilig, ook voor de klant. Je kunt aan de klant uitleggen dat je bij gebrek aan informatie eigen keuzes hebt gemaakt om geen vertraging op te lopen.

Ik kom er niet uit met het thema

Aanpassingen in het thema zijn soms makkelijk, soms moeilijk. Probeer te werken met een thema dat zoveel mogelijk aan de wensen van de klant voldoet. Indien het moet wissel je van thema, maar blijf niet hangen in de zoektocht naar het perfecte thema, dit kan uren duren! In plaats daarvan maak je een puntenlijstje met de dingen die niet helemaal goed lukken in dit thema (zie laatste opdracht in deze les).

Bespreekpunten

In de twee voorgaande oefeningen heb je een aantal bespreekpunten verzameld. Wees hierin zo compleet mogelijk. Elke vraag die je hebt schrijf je op. Denk hier komende week verder over na en vul dit document dan aan. Probeer deze bespreekpunten zo volledig mogelijk te krijgen. Bespreek indien het lukt in de tijd je bespreekpuntenlijst samen met een docent of een collega MV-er.

Opdracht: Verzamel alle punten waar je tegenaan loopt en waar je niet direct uitkomt (en waar je de klant bij nodig hebt). Maak hiervan een pdf en lever deze in via Teams > Opdrachten.

Dit is een gezamenlijke les voor FA en MV.

Om onderstaande bespreking zinvol te laten zijn moeten jullie voldoende ver zijn in het proces. Dat wil zeggen; de volgende zaken moeten zijn afgevinkt voordat je deze bespreking in kan:

  • De site is voorzien van de definitieve menustructuur volgens de sitemap
  • De site is voorzien van pagina’s en posts volgens de sitemap
  • De pagina’s en posts zijn gevuld met aangeleverde content v0.1

Let op: Indien je nog niet zo ver bent, bedenk dan hoe je de achterstand weg kan werken. Werk samen verder tot je toe bent aan deze bespreking.

Opdracht► Organiseer zelf jullie bespreking online, vóór de volgende les.

Bespreking

Bespreek samen het portfolio voor zover het nu af is. Maak allebei aantekeningen. De aantekeningen neem je mee in de tussentijdse evaluatie.

Bespreek het Proces
  • Communicatie
    • Zijn jullie bereikbaar voor elkaar? Wordt er gecommuniceerd buiten de les om? Is dit nodig?
  • Gegevens
    • Hebben jullie toegang tot de nodige gegevens van elkaar? Denk aan de bronbestanden, zijn deze beschikbaar?
    • Zijn wachtwoorden gedeeld en veilig opgeslagen?
  • Beperkingen van WordPress
    • Zijn er wensen of verwachtingen die niet haalbaar blijken binnen WordPress? Welke zijn dit, en wat zou er nodig zijn om hier aan te voldoen?
  • Beperkingen in kennis en ervaring
    • Loopt de MV-sudent tegen grenzen van eigen kennis aan? Op welke punten? Wie/wat zou hierbij kunnen helpen? Wees hier open over bij de klant en zoek samen naar oplossingen.
    • Wil de FA-student na oplevering zelf verder werken aan deze site? Wie/wat is daarvoor nodig?
  • Verwachtingen
    • Sommige zaken zullen (nog) niet lukken. Sta allebei open voor een resultaat dat kan afwijken van het ideaal, en neem dit mee als startpunt voor een eventuele v2.0 van de site (buiten deze cursus). Bespreek met elkaar de twijfels, de onzekerheden, de hoop, de teleurstelling en de frustratie. Probeer je in te leven in elkaar.
Bespreek de Homepage
  • Is de landingspagina pakkend?
    • Sluit deze qua vorm- en beeldtaal aan bij de doelgroep?
  • Is de eerste boodschap op de pagina de belangrijkste?
    • Sluit deze aan op de vraag waarmee de doelgroep binnenkomt?
  • Nodigt de pagina uit om verder te scrollen/klikken?
    • Hoe wordt de doelgroep geprikkeld om meer te bekijken?
    • Is er een heldere visuele structuur voor informatie-organisatie en navigatie?
  • Is de homepage compleet?
    • Worden alle belangrijke boodschappen verteld? (usp’s)
    • Zijn alle onderdelen functioneel? (werkt het)
    • Zijn er onderdelen overcompleet? (teveel van het goede)
Bespreek de Navigatie
  • Is navigatie (knoppen of menu) logisch en helder?
    • Volgt de navigatie de structuur van de sitemap?
    • Volgt de navigatiestructuur de informatie-hiërarchie? (navigeren naar belangrijke content (usp’s) is korter dan navigeren naar minder belangrijke content)
    • De namen van de links in het menu dekken de lading? Er is geen verwarring mogelijk?
  • Is het menu compleet?
    • Kan alle content op de site worden gevonden via het menu?
    • Indien content in de toekomst wordt toegevoegd, hoe komt deze dan in het menu erbij?
  • Hoe is er gebruik wordt gemaakt van bericht-categorieën?
    • Zijn deze in het menu verwerkt? Is dit nodig, en waarom wel/niet?
    • Zijn er andere manieren waarop categorieën nog meer worden gebruikt?
Bespreek de Content
  • Hoe wordt detailinformatie over werk en projecten aangeboden?
    • Indien er op een project/werk wordt geklikt op de Homepage of via het menu, waar gaat de bezoeker dan heen? (bv popup, een pagina, of een bericht)
  • Hoe presenteer je de detailinformatie?
    • Klopt de informatie-hiërarchie? Wat is eerst in beeld en wat daarna? (beeld vh werk, koptitel, omschrijving, datum, opdrachtgever, persoonlijke ervaring, gerelateerd werk, feedback, toegevoegde waarde voor de klant, etc.)
    • Hoe worden video’s of afbeeldingen op een bij de doelgroep passende wijze aangeboden? (slider, mosaïc, etc) Waarom past dit?
    • Is de detail informatie relevant?
  • Hoe komt de bezoeker met je in contact?
    • Hoe komt een bezoeker uit je doelgroep het liefst met de FA student in contact? Welke informatie van jou is hiervoor nodig?
    • Wil je nog andere manieren van contact aanbieden?
    • Welke contactinformatie is relevant, en wat hoef je niet te delen met de wereld?
    • Maak je gebruik van een contactformulier-plugin (zoals bv ContactForm 7), is deze getest?
    • Is een koppeling met bestaande social media wenselijk? Hoe zou deze kunnen worden geïntegreerd in de portfolio site?
Thema
  • Hoe werkt het thema?
    • Hoe bevalt het thema?
    • Zijn er voldoende opties voor variatie?
    • Is het duidelijk hoe je de opties instelt? (documentatie, forum)
  • Problemen met het thema
    • Ieder thema is anders. Verzamel (technische) bronnen over het thema, zoals de documentatie of een forum (thema website).
Afronding
  • Prioriteiten stellen
    • Bepaal samen welke actiepunten er zijn?
    • Welke punten moeten eerst? Welke punten laat je liggen?
  • Vervolgplan maken
    • Wat moet er per punt gebeuren om dit af te ronden?
    • Wie of wat is hiervoor nodig?
    • Wie is hiervoor verantwoordelijk?
  • Afspraken maken
    • Bepaal wie welke taken uitvoert (indien van toepassing, in principe ligt het werk nu bij de MV-er)

Opdracht► volg bovenstaande structuur en vul samen tijdens deze bespreking dit formulier in.

Dit is een gezamenlijke les voor FA en MV.

Deze les is samengevoegd met les 5.

Opdracht► Bespreekt het werk met elkaar. Vul hierbij samen een online formulier in (zie les 5).

Dit is een les voor MV studenten.

De deadline nadert, dus de site moet binnenkort worden opgeleverd. Of je er nu klaar voor bent of niet, dit is het. 🙂 En dat hoort erbij, er moet ook een eind aan zitten.

Een einde is zelfs heel belangrijk. Je wilt dat het voor zowel jezelf als de klant duidelijk is tot hoever deze opdracht loopt. En wanneer je eventueel een nieuwe opdracht aangaat over verdere ontwikkeling en onderhoud.

Opmaak afronden

Omdat je bijna moet opleveren is het belangrijk om in ieder geval de belangrijkste punten op orde te hebben. Als het goed is heb je in de bespreking met de klant hier een beeld van gekregen.

  • Zorg voor contact mogelijkheden
    • Email formulier
    • Links met social media
  • Ruim de site op
    • Verwijder links die niet werken
    • Verwijder onnodige widgets
  • Geef aandacht aan de homepagina
    • Je communiceert de USP’s (unique selling points)
    • De homepage is verzorgd (tekst, beeld, layout, functies)
    • Je kunt doorklikken naar portfolio (items) met detailinformatie

Opdracht ► Werk bovenstaand puntenlijstje af van boven naar beneden.

Content afronden

Afhankelijk van wat je hebt ontvangen van de klant kun je hier veel of weinig werk aan hebben. Wanneer je geen materiaal van de klant hebt ontvangen, ontwerp dan een dummy project in een bericht, zodat de klant snapt wat de bedoeling is.

  • Detailleer het portfolio
    • Vul het portfolio met zoveel mogelijk content

Opdracht► Werk bovenstaand puntenlijstje af van boven naar beneden.

Oplevering voorbereiden

Bij de oplevering wil je zo volledig mogelijk zijn. Je wilt dat je klant met een tevreden gevoel achterblijft. Normaliter zou je je werk waarschijnlijk ook presenteren bij de klant, maar aangezien jullie zo nauw hebben samengewerkt slaan we dat over. In dit geval leveren we per email op.

  • Stel een email samen met daarin
    • Een dankwoord voor de opdracht en de samenwerking. Mocht de samenwerking niet heel goed gegaan zijn, benoem dit dan op dit moment niet, dat volgt bij de evaluatie. Wees beleefd en hou het bij de feiten.
    • De frontend URL (dus de publieke url voor bezoekers)
    • De backend URL (dus de beveiligde url voor administrators)
      • WordPress admin account gegevens (loginnaam en wachtwoord)
    • De server URL (dus de instellingen voor de hosting omgeving)
      • Server admin account gegevens (Ma loginnaam en wachtwoord) Deze heb je in principe als MV-er niet ontvangen, maar benoem dat ze hier nodig zijn.
    • De naam van de database die is verbonden aan de WP installatie.
      • Database user account gegevens (loginnaam en wachtwoord)
    • Jouw naam en contactgegevens

Verzend de email nog niet, dat doen we volgende week. Je mag jouw klant in het Aan veld zetten. Zet je docent (Jof) in de CC.

Opdracht ► Maak bovenstaande email.

Volgende week leveren we de boel officieel op, door deze email te versturen in bijzijn van de klant. In die les gaan we ook evalueren.

Dit is een gezamenlijke les voor FA en MV.

Deze les wordt de site opgeleverd. Je kunt natuurlijk samen een afspraak maken om er aan verder te werken, maar binnen de lessenreeks maken we een officieel eind aan de opdracht.

Opleveren

Vorige les heeft de MV student een email voorbereid waarmee de les kan worden opgeleverd. Deze email bevat alle belangrijke url’s en de inloggegevens van de server, database en wordpress. Dit is een belangrijke mail, omdat deze gegevens door de klant worden opgeslagen in een archief of een password manager of iets dergelijks.

Opdracht ► MV student: verstuur bovengenoemde email aan de klant. Zet mij (Jof) in het CC veld.

Opruimen & archiveren

We hebben bij de installatie van WordPress geprobeerd om de wachtwoorden geheim te houden voor elkaar. Dit is niet bij iedereen gelukt omdat het soms makkelijker was om het even te delen. Echter, je online privacy is een belangrijk goed. Daarom moeten we deze “gaten” weer dichten.

Wordpress Admin

Je kunt dit wachtwoord ongewijzigd laten en daarmee de MV student ook in de toekomst toegang geven tot je site. Het beste is om hier wel bewust mee om te gaan. Als je denkt dat het onwaarschijnlijk is dat jullie in de toekomst nog samenwerken, verander dan het admin wachtwoord.

Database User

Hier geldt hetzelfde voor. Dit wachtwoord is alleen iets ingewikkelder om te wijzigen. Hiervoor moet je eerst inloggen op de server met je Ma-Account en dan de user een nieuw wachtwoord geven. Vervolgens log je met FileZilla in op de server (wederom met Ma-Account). Download het bestand config.php uit de wordpress map en open deze in een teksteditor. Pas de volgende regel aan:

define(‘DB_PASSWORD’, ‘oldpassword’); 

Vervang je oude wachtwoord (oldpassword) in je nieuwe wachtwoord, sla de file op en upload deze via FileZilla terug naar de server en overschrijf de vorige versie.

Ma Account

Dit is de belangrijkste. Wees je ervan bewust dat als je dit deelt, dat potentieel iedereen kan meekijken in je adresgegevens, cijferlijst, je magister registratie, etc. Oftewel: een groot privacy lek! Daarom is het echt belangrijk om dit gat weer te dichten.

Het gaat hier om je Ma wachtwoord, dat je kunt resetten via Microsoft 365. Hoe dat werkt wordt op deze pagina van onze ICT dienst uitgelegd.

  • Het kan 1 à 2 uur duren voordat je wachtwoord voor alle diensten zijn gesynchroniseerd.
  • Je kunt je wachtwoord maar 1x per dag wijzigen.

Als je geen authenticator app of mobiel nummer hebt opgegeven in je Microsoft 365 Ma account en lukt het je niet meer om in te loggen of zelf je wachtwoord te wijzigen, meld je dan bij het servicepunt met je ID bewijs.

Opdracht ► FA student: Neem kennis van bovenstaande informatie. Indien je je Ma gegevens per ongeluk hebt gedeeld, reset dan je wachtwoord.

Opdracht ► MV student: Neem kennis van bovenstaande informatie. Mocht je de Ma inlog-gegevens van de FA student ergens hebben bewaard, vernietig dit dan nu.

Toekomst

FA student
Je hebt nu een eerste stap gemaakt met je portfolio. Of nu alles is gelukt of niet, je zult in de toekomst waarschijnlijk nieuwe inzichten en wensen ontwikkelen op het gebied van je eigen presentatie online. Hier zijn wat aanwijzingen:

  • Bewaar je logingegevens (belangrijk!)
  • Maak goede afspraken indien je verder werkt met de MV student.
  • Bij schoolverlaten kun je je site (waarschijnlijk) nog een tijdje hosten bij het Ma. Deze dienst is er nu nog niet, informeer bij ICT voor details.
  • Stel een eigen domeinnaam in via panel.ma-cloud.nl > Domainregistration.

MV Student
Je hebt nu (misschien voor het eerst) het hele ontwikkelingsproces van een website doorlopen samen met een ‘klant’. Hopelijk heb je hierdoor een aantal ervaringen opgedaan die je meeneemt naar de volgende keer. Een aantal aandachtspunten zijn:

  • Bewaar de logingegevens (belangrijk!). Je weet nooit wanneer de klant er ineens nog om vraagt.
  • Maak goede afspraken indien je verder werkt met de FA student.
  • Maak eventueel screenshots van de website om mee te nemen voor je eigen portfolio. Overleg dit gebruik met de klant.
Evaluatie

De evaluatie bestaat uit twee delen: gezamenlijk en individueel. Hiervoor zijn twee formulieren gemaakt.

Opdracht ► Vul met je groepsgenoot samen het gezamenlijke evaluatieformulier in.

Indien je groepsgenoot er niet is, probeer deze dan via Teams te bereiken. Als dat niet lukt, vul dan alleen het individuele formulier in.

Opdracht ► Vul ieder zelfstandig het individuele evaluatieformulier in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *