Doelgroep Mixer

Duur: 4 uur

Typografie, Kleur, Layout, Fotografie… Het zijn allemaal elementen die samen de beeldtaal van een ontwerp vormen. Met deze beeldtaal richt je je op een specifieke doelgroep. In de les ‘Doelgroep Mixer’ ga je een bestaande cover ombouwen tot een nieuwe cover voor een heel andere doelgroep.

OpdrachtStappenSpecificaties
Opdracht

We gaan in deze opdracht de beeldtaal van een bestaand ontwerp veranderen naar een totaal andere doelgroep. Je kiest een bestaande cover en bekijkt uit welke elementen deze bestaat. Vervolgens zet je in InDesign een cover op voor de nieuwe doelgroep.

Je mag alleen de vormgeving aanpassen dus tekst blijft het zelfde. Foto’s blijven qua onderwerp hetzelfde, maar moeten worden veranderd om goed bij de nieuwe doelgroep te passen.

De keuzes die je maakt moet je verantwoorden. Je moet dus omschrijven waarom de afbeeldingen, kleuren en lettertypes die je hebt gekozen volgens jou bij de nieuwe doelgroep passen.

Doel van de les
  • Je ontdekt de relatie tussen beeldtaal en doelgroep
  • Je ontdekt de samenhang tussen foto’s, kleuren en lettertypen
Beoordelings criteria
  • Spreek je de doelgroep aan in de juiste beeldtaal?
  • Verantwoording van je keuzes
Stap 1 – Onderzoek en materiaal verzamelen.
  1. Kies een van de onderstaande vier covers om te veranderen. Bij iedere cover staat een nieuwe doelgroep.
    Let op: de teksten hou je hetzelfde, maar lettertype moet anders! Het gaat om de beeldtaal, niet om de inhoud. Fotomateriaal mag je veranderen, maar probeer deze wel aan te laten sluiten op de teksten! Bedenk hoe je deze gaat veranderen, welke teksten je belangrijk maakt en welke minder. Denk ook aan kleur en layout als onderdelen van de beeldtaal.
  2. Bekijk op internet covers van bladen voor je nieuwe doelgroep en bekijk welke elementen in de beeldtaal gebruikt worden, bijvoorbeeld: welke lettertypen worden gebruikt? Welke kleuren zie je veel? Wat voor soort foto’s? Verzamel foto’s en fonts om te verwerken.

Nieuwe doelgroep:
Sportieve mannen van 20 tot 30 jaar

Nieuwe doelgroep:
Kinderen van 3 tot 5 jaar

Nieuwe doelgroep:
Millionairs

Nieuwe doelgroep:
Tienermeisjes van 10 tot 14 jaar

Stap 2 – Zet je cover op in InDesign
  1. Zorg ervoor dat je je bronmateriaal netjes verzameld in een mapje met de naam ‘Bronmateriaal’ dat je in je projectmap bewaart.
  2. Zet in Indesign een A4 op met afloop 3 mm.
  3. Maak je nieuwe ontwerp.
  4. Voeg een pagina 2 toe aan je indesign bestand waarin je opschrijft waarom je bepaalde keuzes op gebied van Layout, Typografie, Kleur en Fotografie hebt gemaakt.
  5. Sla het geheel op als InDesign pakket en als PDF volgens de specificaties op het volgende tabblad. Lever de PDF in.

De pdf die je oplevert voldoet aan de volgende specificaties:

  • Opgeleverd als losse pagina’s
  • Afloop 3 mm
  • Met snijtekens
  • Teksten in Outlines
  • Afbeeldingen hebben een effectieve resolutie van minimaal 300 DPI
  • Kleurprofiel: Fogra39

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *