Perspectief

Perspectief tekenen lijkt vrij technisch, maar het kom neer op enkele eenvoudige regels. We gaan werken met verdwijnpunten, de horizon, de camerahoogte en als je echt los wilt: de camerahoek.

  1. Presentatie: perspectief
Oefeningen:
Kubus (20 minuten)

Zet een horizon neer met een verdwijnpunt in het midden. Teken een (transparante) kubus, ook in het midden. Gebruik hulplijnen. Zet nu een horizon neer met twee verdwijnpunten links en rechts. Teken in het midden een kubus. Herhaal met een extra verdwijnpunt hoog in de lucht.

Kamer (45 minuten)

Maak een tekening van een kamer met meubels ergens in je huis. Kies uit een 1-punts2-punts of 3-punts perspectief en denk na over op welke hoogte je de horizon legt.

De ladder (20 minuten)

Vouw je blaadje doormidden. Probeer je te bedenken hoe de onderstaande tekening er plat uit ziet en teken deze. Gebruik een viltstift voor de dikke lijnen.

Tip: de schaduwlijnen van de ladder lopen parallel aan de randen van het papier.
Trick Art (45 minuten)

Als je googled op ‘Trick Art’, dan vind je veel leuke voorbeelden. Laat je inspireren en maak een tekening waarmee je met het perspectief speelt en het oog van de kijker wordt gefopt.

Illustratie bij... (60+ minuten)
  1. Lees het onderstaande artikel en bepaal waar het over gaat. Zoek eventueel woorden op die je niet kent.
  2. Kies 3-5 woorden die voor jou de hoofdonderwerpen van het artikel vormen en zet deze rechtsboven op je papier.
  3. Probeer nu vrijuit door te fantaseren met deze woorden. Maak eventueel kleine snelle ideeschetsjes.
  4. Maak met de hand (dus niet met de computer) een illustratie (minimaal A4) waarin je probeert om de inhoud van het artikel op een eigen wijze weer te geven.
  5. Belangrijk: laat duidelijk zien dat het onderwerp van de les (perspectief) terugkomt in je illustratie.
  6. Fotografeer alle schetsen en lever deze in.

    Tip: werk met abstracte vormen en speel met onbekend materiaal.

Erasmus Universiteit bouwt campus een-op-een na in Minecraft

12 september 2020

De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) heeft de campus Woudestein een-op-een nagemaakt in Minecraft. Het is de bedoeling om studenten en personeel tijdens de coronacrisis een gevoel van samenzijn te bieden.

In Minecraft kunnen spelers onder meer een virtuele wereld verkennen en zich creatief uiten door met blokken ontwerpen te bouwen. Met deze blokken is de campus nu virtueel nagebouwd. Volgens de Erasmus Universiteit is dit de eerste virtuele campus in Nederland.

De universiteit wil met de campus studenten en personeel een gevoel van gemeenschap geven tijdens de COVID-19-crisis. “Nadat de COVID-19-pandemie de universiteit tot een fysieke stop had gebracht, begon het Minecraft-project als een manier om studenten te helpen om elkaar te ontmoeten buiten alle Zoom-lessen”, schrijft de universiteit.

“Wat zo uniek is en het gevoel versterkt er ‘echt’ te zijn, is dat de campus op een 1:1-schaal is nagemaakt”, vertelt Alexander Whitcomb, een teamlid van het project. “Dus lopen van het ene uiteinde van de campus naar het andere met je avatar in Minecraft duurt precies even lang als dat het zou duren in het echte leven.”

Uitbreidingsplannen in de maak

Het virtuele project omvat alle gebouwen op de fysieke campus en een ondergronds labyrint dat spelers moeten zien te vinden. Er zijn ook al uitbreidingsplannen in de maak voor het Erasmus MC en het Erasmus University College.

De Minecraft-campus zal onder meer gebruikt worden om nieuwe studenten virtueel rond te leiden. De campus is daarnaast een manier voor studenten en medewerkers om hun eigen interacties te ontwerpen en nieuwe, innovatieve manieren te ontdekken om met elkaar in contact te komen.

Nodig voor deze les:
  • Papier (minimaal A4)
  • Potlood of balpen
  • Viltstiften
  • Schaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *