In de praktijk controleren collega’s het werk van elkaar. Dit is nodig om fouten te voorkomen en kosten te besparen. Als een fout niet wordt opgemerkt en deze productie op de drukpers belandt dan is dit een enorme schadepost voor een ontwerpbureau of voor jou zelf. Om dit te voorkomen wordt er intern gecontroleerd.
Doel voor de feedbackgever: Leren feedback geven aan de hand van exacte criteria. Doel voor de beoordeelde klasgenoot: Ontdekken welke aanpassingen je nog kunt doen aan jouw product. Leren van je klasgenoten. De eindbeoordeling wordt gedaan door je docent. Jouw gegeven feedback is een onderdeel van de eindbeoordeling.
STAP 1
- Je krijgt van je docent een naam van een klasgenoot (zie de link hieronder).
- Je opent het feedback checklist bestand in Acrobat.
- Bewaar de PDF als: Klas_Achternaam_Voornaam_poster-feedback.pdf
- Je zet bij ‘Naam feedback ontvanger’ je eigen naam.
- Je zet bij ‘Naam feedback gever’ de naam van de klasgenoot die jouw feedback gaat geven.
- Bij elk werkproces zie je gele vlakken. Hierin kun je een korte toelichting schrijven aan de feedbackgever wanneer:
• je product afwijkt van de criteria
• je twijfelt of het goed is wat je hebt gedaan
• je een vraag of opmerking hebt aan de feedbackgever
• er uitleg nodig is bij je werk - Plaats je Indesign pakket en dit feedback formulier in de uitwisselmap. Je klasgenoot die jou feedback gaat geven kan dit vanuit de uitwisselmap kopieren.
STAP 2
- Je zoekt het digitaal ingeleverde werk van je klasgenoot in de uitwisselmap op de ‘K-schijf’.
- Je kopieert het pakket naar je eigen computer.
- Je geeft feedback met behulp van de input op bladzijde 2, 3, 4, en 5.
- Heb je het feedback formulier ingevuld voor je klasgenoot, dan mail je dit naar hem toe.
STAP 3
- Je ontvangt via de mail je eigen feedback retour.
- Je leest deze feedback door. Stelt vragen aan je klasgenoot bij onduidelijkheden.
- Je verbetert je eigen werk waar nodig.
Jij blijft natuurlijk zelf verantwoordelijk voor je eigen werk en keuzes die je maakt. De kans dat jij met je werk een voldoende scoort is nu veel groter.
Benodigdheden
- Feedback formulier
- Groepen indeling
- [printfriendly]
Inleveren
- Inleverdatum: einde van de les
- Bestandstype: Eén PDF met het feedback formulier dat je hebt ontvangen
- Locatie: Upload naar Dropbox
Beoordelingscriteria
- De manier waarop jij feedback geeft op het werk van je klasgenoot wordt meegenomen bij de eindbeoordeling.
- Heb je alles vóór het einde van deze les ingeleverd?